Momencik

Czekaj na odpowiedź servera..

Uwaga

  

Forum Margonem > Publicystyka > Kartografia, czyli jak tworzyć mapki do Margonem?

[Przeszukaj temat] [Dodaj do ulubionych]
Koniec strony Strona: [1]

Varnares

300409
1183
Cześć,

Krótkim słowem wstępu: mapmaking nie jest niczym trudnym, wystarczy trochę chęci i kreatywności oraz logicznego i przestrzennego myślenia. Mam nadzieję, że jeżeli tu zaglądasz to zostaniesz w tym temacie i w przyszłości będziesz robił naprawdę ładne prace . Lecz przed tym czeka cię trochę ciężkiej, ale zarazem przyjemnej pracy .

Temat z naszymi mapkami:https://www.margonem.pl/?task=forum&show=posts&id=493129


SPIS TREŚCI:
Pierwsze kroki, czyli wszystko co powinieneś wiedzieć o edytorze -> https://www.margonem.pl/?task=forum&show=posts&id=502683&ps=0#post42299069
Jak robić lasy i jaskinie/Wypełnianie pustej przestrzeni na mapie -> https://www.margonem.pl/?task=forum&show=posts&id=502683&ps=0#post42299204
Jak dodać tilesety oraz autosety do edytora -> https://www.margonem.pl/?task=forum&show=posts&id=502683&ps=0#post42299265
Jak robić własne tilesety i autosety -> https://www.margonem.pl/?task=forum&show=posts&id=502683&ps=0#post42299305
Jak przyciemnić i oświetlić -> https://www.margonem.pl/?task=forum&show=posts&id=502683&ps=0#post42299361



Jeżeli macie propozycje co jeszcze można dodać do poradnika to śmiało piszcie w temacie albo kontakt macie na profilu

//Chciałbym was też spytać co byście sądzili o założeniu serwera na discordzie, gdzie moglibyśmy pomagać uczącym się bezpośrednio na etapie prac oraz doradzać indywidualnie jakby mieli jakieś pytania?


PORADNIK DO PRZEBUDOWY

Aktualizacja :
Edytowany 14:18:40 23.4.2019 przez Chytrvsek
2018.12.21 20:20:35
Ocena: 2
zgłoś | ignoruj | cytuj | ID:42299039

Varnares

300409
1183
Pierwsze kroki, czyli wszystko co powinieneś wiedzieć o edytorze.



Kiedy po raz pierwszy uruchomisz edytor twoim oczom ukaże się taki obraz: https://imgur.com/53mCa9j. Pewnie zastanawiasz się za co pierwsze powinieneś się zabrać? Na początku zapoznaj się z podstawowymi funkcjami edytora:
*WARSTWY - za pomocą warstw masz możliwość wykonywania mapki właśnie za pomocą wcześniej przygotowanych grafik, czyli tilesetów.Warstwy znajdziesz tutaj:https://imgur.com/D9P7woC Do wykorzystania mamy aż 8 warstw(to naprawdę dużo, w RPG Makerze są tylko i wyłącznie 3 warstwy). Warstwy, które znajdują się poniżej warstwy na której pracujesz możesz sobie przyciemnić klikając ten przycisk: https://imgur.com/txqoXQj. Możesz także wyłączyć wszelkie warstwy poza tą, na której pracujesz: https://imgur.com/zxoicZi

*ZAZNACZENIE PROSTOKĄTNE - https://imgur.com/4lQP6gO- służy ono do szybkiego zaznaczania dużych terenów, np. podłoża, gór itp.

*PĘDZEL - https://imgur.com/ecPr7Hn - po prostu działa jak pędzel - wybieramy tileset i można malować nim jak pędzlem. przydaje się do stawiania dużych rzeczy albo w dużej ilości

*GUMKA - https://imgur.com/FS66GGK - gumka jak gumka, służy do wymazywania


Żeby przerobić mapkę musisz:
- pobrać wymiary mapki poprzez w wejście w właściwości mapki *grafika podglądowa*
- podzielić te wymiary przez 32
- ustawiasz mapkę jako tło *grafika podglądowa*
Warto czasem sobie zaznaczyć na 7/8 warstwie kolizje jakimś cieniem czy czymś innym

W TRAKCIE BUDOWY
Edytowany 20:24:24 25.12.2018 przez Chytrvsek
2018.12.21 20:31:07
zgłoś | ignoruj | cytuj | ID:42299069

Varnares

300409
1183
Jak robić lasy i jaskinie/Wypełnianie pustej przestrzeni na mapie(by Połeta)


Początki mapkowania wiążą się właśnie z tym - z robieniem lasów. Jest to podstawowa umiejętność map-makera. Bez niej ani rusz. Dobre robienie lasów pozwoli na dobre wykonywanie innych typów mag. Tutaj właśnie uczymy się używać warstw, które później wykorzystamy w np. jaskiniach. Zwykle początek mapkowania wygląda tak: https://zapodaj.net/images/bc7fdc4622dbb.png
Jednak my musimy temu zaradzić. Pokażę wam poniżej jak zrobić, by zrobić ładnie mapkę i w sumie nawet prosto. Lasy nie są czymś trudnym. Wystarczy tylko pamiętać o kilku regułach:

Jak robić lasy
1) https://zapodaj.net/images/bceb5bcd0b373.png - Na pierwszej warstwie musimy zrobić szkic. Oblejmy całą mapkę ciemną trawą, którą znajdziemy w autotilesetach. Teraz dodajmy trochę wody i ścieżki. Pamiętajmy jednak, że ścieżki i woda NIE mogą być kwadratowe!!! Pamiętajcie, zróbcie trochę powyginane ścieżki i strumyki. Poświęćmy tutaj trochę czasu, ponieważ ta część tworzenia mapy nada jej kształtu. Nie zapominajmy, że cały czas możemy modyfikować ten szkielet (co zobaczycie w jednym z następnych podpunktów). Polecam wam używać różne rodzaje ścieżek. W takich laskach nie używałbym najjaśniejszej (głównej) ścieżki. Ja użyłem tej średniej na główny szlak oraz tej najmniejszej jako plac, które będzie zamieszkany (będzie tutaj namiot/wóz - plac, na którym nieustannie chodzą ludzie musi być zdeptany). Na koniec na ciemnej trawie dajny klika kropek zwykłego podłoża jasnego, aby tę ciemną trawę trochę rozjaśnić.
2) https://zapodaj.net/images/7ef4c370ebd10.png - Połóżmy kilka drzewek. Pamiętajcie, że możecie wychodzić poza teren mapki z drzewkami! Tylko kawałki drzew mogą być widoczne. Takie rozmieszczenie pozwoli nam uzyskać fajny efekt. Tak na marginesie jeszcze - pierwsze drzewa nie kładźmy na warstwie numer 2, lecz na warstwie numer 3!
3) https://zapodaj.net/images/bd6c5cf54a9c6.png - Na kolejnej warstwie połóżmy kolejne drzewa. Dam wam jeszcze jedną radę co do tego: Wybierzcie sobie 3-4 rodzaje drzew, które będziecie używać. Misz-masz 20 rodzajów drzew nie jest ładny. Lepiej wybrać ograniczoną liczbę drzewek i używać ich na zmianę, niż chwalić się naszą ilością tilesetów z miernym efektem.
4) https://zapodaj.net/images/3bb5260f49c3a.png - Kontynuujmy stawianie drzew. Dodatkowo połóżmy zaplanowany wcześniej namiot. Nie przejmujmy się ścieżką. To ma być tylko pomocą dla nas (jest to zarys, jak ogólnie powinna wyglądać zaplanowana mapa - cały czas możemy ją zmieniać). Nakładając drzewa czasem możecie spotkać się z tym, że zabraknie wam warstw. Można sobie z tym łatwo poradzić. Ostatnie drzewo połóżmy na warstwie numer 7. Górę kolejnego (która styka się z drzewem na niższej warstwie) połóżmy na warstwie numer 8, jednak dół tego drzewka (pozostałą część) połóżmy na warstwie niższej, np. warstwa numer 4. Dzięki temu od nowa możemy stawiać drzewa na coraz to wyższych warstwach.
5) https://zapodaj.net/images/dd2868afc72de.png - Mówiłem wcześniej o zmianie kształtu ścieżek - nadszedł ten moment
6) https://zapodaj.net/images/7a00503f66b70.png - Dodałem same zielone roślinki w drzewach (róbmy to tak, by te roślinki były widoczne - roślinki między drzewami), oraz na tej najmniej widocznej ścieżce (ta, która jest przy namiocie). Dodałem też trawę przy rzece (według mnie to fajnie wygląda )
7) https://zapodaj.net/images/a86ccb2e04066.png - Dodałem kilka kwiatków (nie masę, lecz kilka - to tylko lekka dekoracja) oraz wzbogaciłem nasz plac o jakieś tam przedmioty użytkowe (przedmioty, które nasz ludek tam mieszkający może użyć).
8) http://przeklej.org/file/TotcKp/las.wem - Chcesz zobaczyć jak wygląda ta mapka w edytorze? Pobierz i sprawdź. Przypatrz się każdej warstwie - zwróć uwagę, że kilka drzew znajduję się na kilku warstwach (np. jedno drzewo 2 warstwy).


Jak robić jaskinie
1) Zwykle zaczynam od szkic mapy na trzeciej warstwie(1a), który potem uzupełniam rogami oraz tłem (1b). Po zrobionych xyz jaskiniach, wprawa w robieniu szkiców przychodzi sama Także należy ćwiczyć, ćwiczyć i jeszcze raz ćwiczyć.
1a - https://zapodaj.net/images/7db8c255c7e40.png
1b - https://zapodaj.net/images/57a0c54b24fcb.png
2) Teraz trochę podłoża. Przy robieniu uskoków[warstwa 2], warto pomóc sobie skałami, aby dopasować odpowiednią wysokość (2a) [warstwa 2/3]. Następnie, gdy osiągniemy porządany kształt, dodajemy wykończenie (2b).
2a - https://zapodaj.net/images/2e69d6f833ef9.png
2b - https://zapodaj.net/images/88f8b6c1a00cb.png
3) Czas na ściany! Tam gdzie to możliwe stawiamy całości ścian na warstwie 3 (3a), tam gdzie możliwe jest dodanie tylko części skał na warstwie 3, robimy to (3b). Przy reszcie wykorzystajmy warstwę numer 2 (3c). Popatrzmy jeszcze na całość (3d) [tylda].
3a - https://zapodaj.net/images/9a1e22161e815.png
3b - https://zapodaj.net/images/47e1f32b3f0e5.png
3c - https://zapodaj.net/images/1f00ec374b320.png
3d - https://zapodaj.net/images/7c9334d174304.png
4) Przed tym krokiem jest idealny moment, żeby po dopasowywać sobie skałki (i tak ja przestawiłem trochę uskok). Uzupełnijmy teraz podłożę, wypełniając pierwszą warstwę podstawowym podłożem jaskiń (4a), a na warstwie numer 2 autosety jaskiniowe, które urozmaicą nam podłoże (4b). Całościowo prezentuje się to póki co tak jak na zdjęciu 4c.
4a - https://zapodaj.net/images/43dc38942eed9.png
4b - https://zapodaj.net/images/d05463ab4c7c8.png
4c - https://zapodaj.net/images/dd83c3c9af402.png
5) Skałki, należy rozstawiać z rozwagą - nie za dużo, nie za mało - tak, ażeby fajnie to wyglądało. Jeśli chcemy wyjść za szkic jaskini, musimy przenieść go na wyższą warstwę, a na trzeciej dodać naszą skałkę (5a). Dostawiamy resztę ozdób, w tym drabinkę (5b/5c).
5a - https://zapodaj.net/images/2312560088034.png
5b - https://zapodaj.net/images/e56476984ed79.png
5c - https://zapodaj.net/images/880e585e29a70.png
6) Czas na wykończenie. Wykończę łatwo i prosto roślinkami (6a). Pamiętajcie, że więcej nie znaczy lepiej - trzeba zachować rozwagę. Dla chętnych plik w wersji .wem z jaskinią (6b)
6a - https://zapodaj.net/images/399f717ea9ea4.png
6b - https://www.easypaste.org/file/qCLHw7ls/testowa.wem?lang=pl



DO ZAKTUALIZOWANIA GRAFIKI PODGLĄDOWE
Edytowany 19:56:29 22.12.2018 przez Varnares
2018.12.21 21:04:54
Ocena: 1
zgłoś | ignoruj | cytuj | ID:42299204

Varnares

300409
1183
Jak dodać tilesety i autosety do edytora


Aby dodać tilesety lub autosety należy:
- wrzucić je do folderu "dane"
- następnie otwieramy plik tilesets.ini *grafika podglądowa*
- zależnie od tego czy dodajemy tileset czy autoset, w odpowiedniej części pliku dodajemy kolejny numer(pamiętając, że tilesety mają limit do 255, a autosety do 120) wraz z nazwą pliku oraz docelową nazwą w edytorze *grafiki podglądowe*
- w przypadku autosetów dodajemy także po nazwie w edytorze numer wiersza i kolumny *grafika podglądowa*
Jest tylko 120 miejsc na autosety, więc trzeba dobierać je rozważnie!

Filmik by Najmek: https://www.youtube.com/watch?v=S3uRLPcTaRM

W TRAKCIE BUDOWY
Edytowany 10:19:50 22.12.2018 przez Varnares
2018.12.21 21:18:12
Ocena: 1
zgłoś | ignoruj | cytuj | ID:42299265

Varnares

300409
1183
Jak robić własne tilesety i autosety


Jak tworzyć własne sety

Tilesety można robić/przerabiać na różne sposoby, ogranicza nas jedynie wyobraźnia i zdolności. Tutaj przedstawię najprostszy sposób, czyli zmianę koloru.

1. Tworzymy nowy plik i ustawiamy wymiary na 256(szerokość)x1024(można więcej lub mniej, byleby było podzielne przez 32) - https://imgur.com/CWBqSNO
2. Wchodzimy w Obraz -> Tryb -> RGB
3. Włączamy widok siatki - https://imgur.com/Qu3vPvi
4. Edycja -> Preferencje -> Siatka -> Rozmiar 32 i podziałka 1 - https://imgur.com/icyPZos , do tego włączamy przyciąganie do siatki
5. W 2 oknie otwieramy sobie jakieś tilesety z edytora i wycinamy te, które chcemy przerobić
6. Tworzymy nową warstwę - https://imgur.com/fuJ6YHr
7. Dobieramy kolor i na 2 warstwie malujemy elementy, które chcemy zmienić. Tutaj można się pobawić na różne sposoby poprzez wybór funkcji jakimi można połączyć warstwy(najprościej i estetycznie wygląda "Kolor") - https://imgur.com/JeIKWlF
8. Gdy już pomalowaliśmy to co trzeba to scalamy warstwy(https://imgur.com/yIi0aHX) i zmieniamy Tryb na Indeksowany(KONIECZNIE 256 KOLORÓW, czasem automatycznie ustawia 255) - https://imgur.com/41CRbVL ( nie patrzcie że tryb jednolity, zostawcie taki jaki jest normalnie, mi nie pozwalało na zmianę ilości kolorów, więc pokazałem tak)
9. Eksportujemy jako png, dodajemy sety do edytora i cieszymy się z efektów naszej pracy

Jak tworzyć autosety(by Połeta)
1. Wymiary pliku: 96x128 - https://scr.hu/zLwwBv
2. Ustawiamy kratkę w pliku na 16x16 (Gimp: Obraz -> Skonfiguruj siatkę -> 16x16) - https://scr.hu/pmv3jO
3. Widok -> Wyświetlanie siatki + Przyciąganie do siatki
4. W drugim pliku otwieramy mapkę z której wycinamy autoset - https://zapodaj.net/images/626d76f2ddb6d.png - tworzymy taką samą siatkę jak wyżej (punkty 2,3)
5. Postępujemy analogicznie to tego obrazka: https://scr.hu/8o856z
6. Teraz do tego: https://scr.hu/wm8P51 - nie zwracać uwagi na to na dole
7. Teraz zmieniamy kratkę na 32x32 i uzupełniamy dół: https://scr.hu/RqGWw6
8. Obraz -> Tryb -> Indeksowany... -> 256 kolorów -> Konwertuj
9. Zapisz plik jako .png
10. Ciesz się autotilesetem.

DO ZAKTUALIZOWANIA GRAFIKI PODGLĄDOWE
Edytowany 22:58:12 26.12.2018 przez Chytrvsek
2018.12.21 21:27:46
Ocena: 1
zgłoś | ignoruj | cytuj | ID:42299305

Varnares

300409
1183
Jak przyciemnić i oświetlić mapę


Potrzebny będzie nam prosty program graficzny, który obsługuje warstwy(Gimp powinien wystarczyć, ja osobiście użytkuję Photoshopa CS6 )

1.Otwieramy naszą mapkę w programie graficznym
2.Dodajemy nową warstwę *grafika podglądowa*
3.Wylewamy na tej warstwie kubełek czarnej farby *grafika podglądowa*
4.W zależności od tego jaki chcemy uzyskać efekt zmieniamy krycie warstwy na ~20-50%(osobiście zazwyczaj nie daję więcej niż 40) *grafika podglądowa*
5.Scalamy warstwy *grafika podglądowa* i dodajemy kolejną warstwę
6.Bierzemy miękki pędzel, ustawiamy kolor oraz rozmiar pędzla wg własnych preferencji i zaznaczamy światła na lampach
7.Tutaj także od efektu jaki chcemy uzyskać ustawiamy krycie na odpowiedni poziom(~15-35/40%) *grafika podglądowa*
8.Scalamy warstwy i eksportujemy jako png *grafika podglądowa* .


DO DODANIA GRAFIKI PODGLĄDOWE
Edytowany 19:55:30 22.12.2018 przez Varnares
2018.12.21 21:40:36
zgłoś | ignoruj | cytuj | ID:42299361

Kameolien

281-18
4031
Bynajmniej byś zobaczył czy linki działają, poradniki połetka kilka miesięcy temu wygasły

co się czepiasz co
v
Edytowany 20:08:06 24.12.2018 przez Kemolien
2018.12.24 19:36:43
Ocena: 2
zgłoś | ignoruj | cytuj | ID:42321633

Varnares

300409
1183
Kemolien:
Spokojnie, wiem że są wygasłe, dlatego pisałem do Moderatora, żeby zrobić temat w którym wszystko zbiorę i porobię grafiki, żeby je wrzucić na chmurę sobie . Teraz będę miał trochę czasu, więc do końca tygodnia wszystko powinno być dopięte na ostatni guzik .

Jeżeli jest ktoś chętny do pomocy przy budowie od nowa poradnika zapraszam do kontaktu :
varnares. margonem@gmail.com
Discord: Chytrusek#1030
Chcę zbudować poradnik od kompletnych podstaw, wszystko na nowo i każda uwaga się przyda. Może uda nam się przyciągnąć kogoś na nowo

Edytowany 14:17:05 23.4.2019 przez Chytrvsek
2018.12.24 22:31:40
Ocena: 1
zgłoś | ignoruj | cytuj | ID:42322812

Veres

15177
2348
Chytrvsek:

Wysłałem zaproszenie na Discordzie, myślę, że coś możemy razem podziałać
2019.07.12 22:02:52
Ocena: 1
zgłoś | ignoruj | cytuj | ID:43071040

Szybki Erbhuś

317679
2707
Może czas wymienić niedziałające screeny? Chętnie sam bym się czegoś nauczył, a poradnik całkiem przyjemny. Niestety pierwszoplanową rolę pełnią tutaj owe screeny, które już nie działają..
2020.04.23 07:36:35
zgłoś | ignoruj | cytuj | ID:43887951

Połeta

1141456
3456
Stary film, ale może komuś pomoże Myślę, że w tej formie łatwiej jest się czegoś dowiedzieć
https://youtu.be/ZfBW5-1oAbs
2020.04.23 09:58:26
Ocena: 2
zgłoś | ignoruj | cytuj | ID:43888134

Varnares

300409
1183
Erbhy:
Przez ostatni czas niezbyt miałem czas na zajmowanie się margonem z przyczyn prywatnych, a aktualnie mam egzaminy maturalne. Postaram się znaleźć czas aby zaktualizować to i ogólnie myślę o przebudowaniu gruntownym poradnika, ale samemu bywa to karkołomna robota przy braku czasu :v


Jak już poruszyłem temat to chętnie posłucham zdania innych osób odnośnie zawartości poradnika
e-mail:varnares.margonem@gmail.com
Discord: Varnares#1030
Edytowany 12:10:20 14.6.2020 przez Varnares
2020.06.14 12:06:44
Ocena: 1
zgłoś | ignoruj | cytuj | ID:44040439

Charlene

3103364
6117
Varnares:
Hej.
Co dalej z kwestią aktualizacji poradnika - głównie wymianą większości wygasłych linków przy odpowiednich punktach tworzenia map - czy po długim czasie jest szansa na pojawienie się odświeżonej wersji tematu?
2021.05.31 16:38:15
zgłoś | ignoruj | cytuj | ID:44952825
Początek strony Strona: [1]

Tylko zalogowani gracze mogą pisać posty

Forum Margonem > Publicystyka > Kartografia, czyli jak tworzyć mapki do Margonem?

Podaj powód dlaczego oceniasz post na

Pozostało ważnych głosów na dziś: 0, po przekroczeniu limitu
Twój głos pokaże się przy wiadomości, ale nie doliczy się do reputacji gracza.


* pole nieobowiązkoweLimit znaków 0/50

Zgłoszenie postu do moderacji.
Poniżej możesz podać powód Twojego zgłoszenia.

Pamiętaj, że za bezsensowny komentarz możesz otrzymać knebla i stracić swoją reputację.

Limit znaków 0/150

-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -
AND grp=0